Interview Willem den Broeder

Willem den Broeder ontwerpt etiket Vriendenfles 2020 voor het Jenevermuseum Schiedam

Interview en Foto’s: Theo Reyman

 

Willem den Broeder

 Hij is geboren in de Schiedamse Rembrandtlaan en inmiddels 25 jaar kunstenaar. Willem den Broeder (68) ontwerpt het etiket  voor de Vriendenfles 2020. Zijn stijl is compleet anders dan die van de beroemdste Nederlandse kunstenaar. Willem typeert zijn werk als surrealistisch. Hij hanteert nog weleens de kwast of het penseel, maar is de laatste jaren vaak met zijn tablet in de weer met verrassende, héél persoonlijke resultaten. 

De Kunstcommissie van de vereniging Vrienden van het Jenevermuseum nodigt jaarlijks een Schiedamse kunstenaar uit om een etiket te ontwerpen. De ervaring leert dat de benaderde kunstenaar nooit ‘nee’ zegt. Integendeel; de man of vrouw vindt het een eer en gaat vervolgens enthousiast aan de slag. Dat geldt ook voor Willem den Broeder, die zijn atelier aan huis heeft in de wijk Spaland. Hier vertelt hij zijn verhaal.

Radars en liften
“Ik heb heel mijn leven in Schiedam gewoond. Mijn loopbaan ben ik begonnen als elektricien. Vervolgens heb ik in de radars gezeten. Toen was ik altijd onderweg, want die schepen komen en gaan overal. Na een reorganisatie werd ik liftmonteur en dat heb ik 25 jaar gedaan, totdat ik last mijn van gezondheid kreeg en werd afgekeurd. 
 
In 1995 belandde ik door een vervelende gebeurtenis in het Franciscus Gasthuis. Van de ene dag op de andere ging er een deurtje bij mij open. Ik begon te tekenen en schilderen. En in ’98 had ik mijn eerste expositie in het Oogziekenhuis. Ik tekende en schilderde zo veel ogen…Mijn werk was vanaf het begin surrealistisch. Ik weet niet hoe dat komt, want ik had nog nooit kennis gemaakt met bekende kunstenaars van die stroming zoals Dali en Breton. 
 
Vóór 1995 had ik geen interesse in kunst. Ik bezocht nooit musea. Later – toen ik ‘het licht’ had gezien – heb ik opleidingen gevolgd in kunstgeschiedenis en etstechniek. Inmiddels werk ik 25 jaar als kunstenaar. Het is zo dat ik altijd zonder plan werk. Ik begin gewoon en er komt wat. Ik hoef niet na te denken en er ontstaan herkenbare lijnen. 
Ik zie iets en dan moet ik er richting aan geven. Dan wil ik er iets anders van maken. Ik heb mijn eigen manier van doen en wil niet dat er iemand zegt; die lijn kan je beter rechtsaf doen. Linksaf wil ik ‘m hebben. Als kunstenaar ben ik individualist….

Borrel met mate
De laatste jaren doe ik heel veel digitaal werk, met mijn tablet. Daar kan je ook gewoon mee schilderen en tekenen. Het is gemakkelijker dan het vasthouden van een penseel of kwast. Zo is het ook met de Vriendenfles gegaan. Als gebruiker heb ik iets met jenever. Ik ben een borreltje lekker gaan vinden in mijn diensttijd. Ik drink graag een jonge borrel, maar heb geen  voorkeur voor een bepaald merk. Overigens drink ik matig; meestal in het weekend een glaasje.  
 

De iPad-Pro, het moderne schildersgereedschap

Toen ik de opdracht kreeg om de Vriendenfles te maken, ben ik een paar dagen later de stad ingegaan om foto’s te maken. Die foto’s heb ik gebruikt voor het etiket. Het is geen abstract ontwerp geworden, maar een figuratief geheel met een surrealistische uitstraling. Het werken ging vrij vlot. Telkens als ik iets had gedaan, dacht ik; o dat kan hier wel of daar. Ik heb een heel klein plan gemaakt. De eerste tekening kan ik nog laten zien en daar zie je al aan de bovenzijde enige gelijkenis met het eindresultaatDe rest is ontstaan tijdens het creëren. 

Op 5 april zullen we bij de onthulling door burgemeester Lamers het resultaat zien.
​Dat lijkt me hartstikke leuk”. 
 

 
P.S. 
Kijk voor méér informatie over Willem den Broeder op www.surrealisme.nl. Hier is onder meer een indrukwekkende lijst van zijn (internationale) exposities te zien, plus een aantal gedichten met illustraties van zijn hand. ​